Sommeren over vil vi offentliggøre nogle mini-interviews, foretaget af HAUs bestyrelsesmedlemmer her på siden. Interviewet af Simone Donbæk er lavet af HAUs formand Sandra Bundgaard Petersen. Hun er dimiteret fra SDU som cand. mag. i Designledelse.

MINI-INTERVIEW 5/ Simone Donbæk, Head of marketing i LEDON

HAU Netværksforening for designstudierne HAUnetwork SDU Kolding Mini-interview Simone Donbæk

"Alle børnene ville have den hest, som vi egentlig syntes, så ret sur ud. Da vi spurgte børnene, hvorfor de valgte den sure hest, forklarede de os, at den ikke var sur, den var hurtig!"

 

Hvem er du?
"
Mit navn er Simone Donbæk, jeg er 25 år, samt medejer og 3. generation i virksomheden LEDON, der designer legeredskaber. Ved siden af mit fuldtidsjob læser jeg fag op på IBA, lige nu i strategisk kommunikation."

 

Hvad er design for dig?
"
For mig er godt design noget, der kan ændre tilværelsen. Det kan eksempelvis være ved at give en bedre brugeroplevelse eller ved positivt at forandre adfærd gennem design.  Jeg er sikker på, at design kan være med til at ændre verden."

 

Hvordan arbejder du med design?
"
Hos LEDON arbejder vi med design på mange forskellige måder.  I vores produktudvikling bruger vi co-creation og samarbejder med børn. Men derudover er vi også begyndt at bruge en del kommunikationsdesignere. Dem er jeg meget imponeret over. De formår at formidle vores produkter på en helt anderledes måde end, vi er vant til.  Førhen viste vi bare billeder eller 3D tegninger af vores produkter i vores kataloger. Men sammen med kommunikationsdesignerene formår vi at fremvise vores produkter med billeder, forklaringer, unik-selling-points, legeværdi mv. Således får vores kunder den bedste oplevelse, når de ser i vores marketing materiale."

 

Hvilken designproces vil du fremhæve som et godt eksempel på, hvad design kan?

"Hos LEDON har vi netop lanceret ’LEDON Castle’, som er en verden af legeredskaber inspireret af riddere og prinsesser.  Her har vi netop designet med børn i stedet for til børn. Søren Skøtt, som er Head of Design hos os, arbejdede længe med børnene for at forstå, hvilken legeplads børn gerne vil have, hvis de helt selv kunne bestemme. Eksempelvis talte han med børnene om, hvordan vippedyrene skulle se ud. Der var mange forskellige varianter og alle børnene ville have den hest, vi egentlig syntes, så ret sur ud. Da vi spurgte børnene hvorfor, de valgte den sure hest, forklarede de os, at den ikke var sur, den var hurtig – og den hurtigste hest, må jo være den bedste hest. Det synes jeg, er et rigtig godt eksempel på, hvad der sker, når man inddrager brugerne i stedet for at antage, hvad de gerne vil have."

 

Hvor finder du inspiration til dit arbejde med design?
"Jeg er til dagligt Head of Marketing, så derfor er jeg meget optaget af, hvordan vi præsenterer vores produkter bedst muligt. Jeg får rigtig meget inspiration ved at brainstorme med vores produktudviklingsafdeling. De har altid mange gode tanker bag vores design og udvikling, som kan overføres i vores marketing materiale. Ofte handler det jo om at kunne formidle de tanker, som ligger bag produktet fx LEDON Castle. Hvorfor ser serien ud som den gør, hvilke tanker er der bag designet både i forhold til farver, former, legeværdi osv. Ellers bliver jeg tit inspireret ,når jeg rejser eller ser, hvordan andre designer eller præsentere produkter, fx med VR-briller osv. Endeligt bruger jeg også Instagram og Pinterest."

Hvilke fremtidige udfordringer tænker du design skal eller kan være med til at løse?

"Jeg tror, at design kommer til at spille en stor rolle i forhold til bæredygtighed og cirkulærøkonomi. For det første fordi, at vi med det rigtige design kan ændre folks adfærd og for det andet fordi, at vi kan designe alt, også kommunikation. Både bæredygtighed og cirkulær økonomi, er komplekse udfordringer, som kan være rigtig svære at forholde sig til, så jeg tror at vi med design kan skabe en bedre forståelse af bæredygtighed og cirkulærøkonomi, så flere ændre adfærd og bidrager til en mere bæredygtig verden."